Η Μόσχα
βλέπει προς την Αρκτική, όπου η επιτάχυνση της υποχώρησης του θαλάσσιου
πάγου εκθέτει πλούσια ενεργειακά αποθέματα και κάνει την εμπορική
ναυτιλία πιο βιώσιμη. Οι αρκτικές παράκτιες χώρες οι οποίες είναι όλες
μέλη του ΝΑΤΟ εκτός από την Ρωσία, ανταγωνίζονται για την πρόσβαση σε
πόρους εκεί˙ η Ρωσία, από την πλευρά της, ελπίζει να επεκτείνει την
Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της (ΑΟΖ) στον Αρκτικό
Ωκεανό, έτσι ώστε να μπορεί να διεκδικήσει πολύτιμα ορυκτά κοιτάσματα
και να προστατεύσει την διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας, ένα πέρασμα για
τις θαλάσσιες μεταφορές μεταξύ της Ευρώπης και της Ασίας που περνά κατά
μήκος της ακτής της Σιβηρίας.
Για να ενισχύσει τη θέση της στον απώτατο Βορρά, η Ρωσία επανενεργοποίησε μερικές από τις στρατιωτικές βάσεις της εκεί που είχαν εγκαταλειφθεί μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Κατασκευάζει, επίσης, έξι νέες στρατιωτικές εγκαταστάσεις στην περιοχή. Οι εντάσεις στην Αρκτική παραμένουν ήπιες, αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει εάν υπάρξει μια μεγάλη αντιπαράθεση μεταξύ του ΝΑΤΟ και της Ρωσίας αλλού ή εάν η Φινλανδία και η Σουηδία, οι δύο ιστορικά ουδέτερες σκανδιναβικές χώρες, υποβάλουν αίτηση για ένταξη στο ΝΑΤΟ.
Η ταχεία αλλαγή του κλίματος και ο αχός από την προσάρτηση της Κριμαίας από την Μόσχα έχουν κάνει τα τεράστια ρωσικά αρκτικά κοιτάσματα πετρελαίου, φυσικού αερίου και ορυκτών ένα όλο και πιο ελκυστικό αναπτυξιακό παιχνίδι για την Μόσχα. Η κυβέρνηση του προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν προσπαθεί επίσης να μετατρέψει τα αρκτικά παράκτια ύδατα της χώρας σε ένα σοβαρό εμπορικό ναυτιλιακό δίαυλο -ικανό να χειριστεί όχι μόνο περισσότερη εσωτερική κίνηση, αλλά επίσης φορτηγά πλοία που διέρχονται από την Ασία προς την Ευρώπη. Με την οικονομία της σε χάος και την διεθνή φήμη της σε αμφισβήτηση, η Ρωσία σήμερα βλέπει το δυναμικό της Αρκτικής ως μια σπάνια αχτίδα ελπίδας.
Η εξελισσόμενη σχέση της Ρωσίας με τον απώτατο βορρά απεικονίζεται από δύο φιλόδοξα σχέδια
-την κατασκευή της εγκατάστασης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) Yamal
-και τη διάδοση της μεγάλης κλίμακας ναυτιλίας κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού.
Αν είναι επιτυχείς αυτές οι πρωτοβουλίες, θα αποφέρουν απολύτως αναγκαία έσοδα και θα εδραιώσουν την φήμη της Μόσχας ως την εξέχουσα αρκτική δύναμη. Το πιο σημαντικό, θα χρησιμεύσουν επίσης για να συνδέσουν πιο στενά την οικονομία της Ρωσίας με την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, δίνοντας έμφαση στην πολυδιαφημισμένη «στροφή» του Πούτιν προς την Ασία. Όμως, τα σχέδια αυτά δεν έρχονται χωρίς προκλήσεις. Οι τιμές του πετρελαίου δεν έχουν ακόμη ανακάμψει από την καταστροφική πτώση τους και οι Δυτικές κυρώσεις έχουν παρεμποδίσει την ικανότητα των ρωσικών επιχειρήσεων να έχουν πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές και σε ασφαλή χρηματοδότηση σχεδίων. Αλλά αν η Ρωσία μπορεί να διαχειριστεί αυτά τα εμπόδια, η Αρκτική έχει μεγάλες δυνατότητες για το οικονομικό μέλλον της.
ΠΗΓΗ: premium.paratiritis.gr
Για να ενισχύσει τη θέση της στον απώτατο Βορρά, η Ρωσία επανενεργοποίησε μερικές από τις στρατιωτικές βάσεις της εκεί που είχαν εγκαταλειφθεί μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Κατασκευάζει, επίσης, έξι νέες στρατιωτικές εγκαταστάσεις στην περιοχή. Οι εντάσεις στην Αρκτική παραμένουν ήπιες, αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει εάν υπάρξει μια μεγάλη αντιπαράθεση μεταξύ του ΝΑΤΟ και της Ρωσίας αλλού ή εάν η Φινλανδία και η Σουηδία, οι δύο ιστορικά ουδέτερες σκανδιναβικές χώρες, υποβάλουν αίτηση για ένταξη στο ΝΑΤΟ.
Η ταχεία αλλαγή του κλίματος και ο αχός από την προσάρτηση της Κριμαίας από την Μόσχα έχουν κάνει τα τεράστια ρωσικά αρκτικά κοιτάσματα πετρελαίου, φυσικού αερίου και ορυκτών ένα όλο και πιο ελκυστικό αναπτυξιακό παιχνίδι για την Μόσχα. Η κυβέρνηση του προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν προσπαθεί επίσης να μετατρέψει τα αρκτικά παράκτια ύδατα της χώρας σε ένα σοβαρό εμπορικό ναυτιλιακό δίαυλο -ικανό να χειριστεί όχι μόνο περισσότερη εσωτερική κίνηση, αλλά επίσης φορτηγά πλοία που διέρχονται από την Ασία προς την Ευρώπη. Με την οικονομία της σε χάος και την διεθνή φήμη της σε αμφισβήτηση, η Ρωσία σήμερα βλέπει το δυναμικό της Αρκτικής ως μια σπάνια αχτίδα ελπίδας.
Η εξελισσόμενη σχέση της Ρωσίας με τον απώτατο βορρά απεικονίζεται από δύο φιλόδοξα σχέδια
-την κατασκευή της εγκατάστασης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) Yamal
-και τη διάδοση της μεγάλης κλίμακας ναυτιλίας κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού.
Αν είναι επιτυχείς αυτές οι πρωτοβουλίες, θα αποφέρουν απολύτως αναγκαία έσοδα και θα εδραιώσουν την φήμη της Μόσχας ως την εξέχουσα αρκτική δύναμη. Το πιο σημαντικό, θα χρησιμεύσουν επίσης για να συνδέσουν πιο στενά την οικονομία της Ρωσίας με την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, δίνοντας έμφαση στην πολυδιαφημισμένη «στροφή» του Πούτιν προς την Ασία. Όμως, τα σχέδια αυτά δεν έρχονται χωρίς προκλήσεις. Οι τιμές του πετρελαίου δεν έχουν ακόμη ανακάμψει από την καταστροφική πτώση τους και οι Δυτικές κυρώσεις έχουν παρεμποδίσει την ικανότητα των ρωσικών επιχειρήσεων να έχουν πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές και σε ασφαλή χρηματοδότηση σχεδίων. Αλλά αν η Ρωσία μπορεί να διαχειριστεί αυτά τα εμπόδια, η Αρκτική έχει μεγάλες δυνατότητες για το οικονομικό μέλλον της.
ΠΗΓΗ: premium.paratiritis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου