Τρίτη, 11 Απριλίου 2017

Αρχαία Ελλάδα και Χημεία

Τους αρχαίους Έλληνες απασχολούσε όχι τόσο το «πώς», αλλά το «γιατί», δηλ. η αναζήτηση της αλήθειας και των αιτίων. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, η συνεισφορά των Αρχαίων Ελλήνων και διανοητών στις φυσικές επιστήμες ήταν κυρίως οι θεωρητικές έννοιες. Στην αρχαία Ελλάδα πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά η απόδοση των φυσικών φαινομένων σε φυσικά αίτια και η αντικατάσταση των υπερφυσικών δυνάμεων από τους φυσικούς νόμους.

Οι ιδέες των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων ήταν η απαρχή πολλών σημερινών εννοιών των φυσικών επιστημών. Η αρχαία ελληνική φυσική φιλοσοφία είχε μεγάλη επίδραση και στη σύγχρονη χημεία, είτε άμεσα, είτε έμμεσα, έστω και μέσω των παραδοξοτήτων της αλχημείας.
Μερικές τις ιδέες που βρήκαν εφαρμογή στη χημεία ακόμη και σήμερα είναι:

Η αρχαιότερη πόλη της Ελλάδος

Πέρασε καιρός και η Γη άρχισε να κατοικείται από ανθρώπους, αφού οι μεγαλύτερες και οι μικρότερες θεότητες, οι δυνάμεις και οι μορφές του σύμπαντος, οι αρχέγονες παρουσίες της ζωής ένιωθαν αδιάκοπα το κίνητρο του έρωτα και της αναπαραγωγής. Αλλά η επιλογή κάποιου μεταξύ των αθανάτων είχε γίνει αυστηρά επιλεκτική. Σύμφωνα με τον Παυσανία (2, 15,5), οι τοπικοί μύθοι ανέφεραν ότι ο πρώτος άνθρωπος που κατοίκησε την Αργολίδα ήταν ο Φορωνέας, γιος του θεού-ποταμού Ίναχου και της νύμφης Μελίας.

Ο Ίναχος είχε επιλεγεί ως κριτής στη διαμάχη μεταξύ της Ήρας και του Ποσειδώνα για την κατοχή της περιοχής και προφανώς, εκτιμώντας τους συναισθηματικούς δεσμούς της θεάς με τη γη που είχε φιλοξενήσει το πρώτο αγκάλιασμα με τον άντρα της, αποφάσισε υπέρ της. Από τότε η Ήρα τύγχανε ιδιαίτερης λατρείας στο Άργος.

Περί Παθών - Αριστοτέλης

Ο ρήτορας οφείλει να γνωρίζει πώς θα διεγείρει ή θα κατευνάσει στην ψυχή των ακροατών του τα λεγόμενα πάθη, ως πάθη θεωρεί ο φιλόσοφος όσα προκαλούν μεταβολές στην ψυχική, σωματική και νοητική κατάσταση των ανθρώπων.

Στο δεύτερο βιβλίο ο Αριστοτέλης επιδιώκει να εφοδιάσει τους ρήτορες με τα εργαλεία πειθούς που απευθύνονται στο θυμικό του ακροατηρίου τους. Ο ρήτορας οφείλει να γνωρίζει πώς θα διεγείρει ή θα κατευνάσει στην ψυχή των ακροατών του τα λεγόμενα πάθη, ως πάθη θεωρεί ο φιλόσοφος όσα προκαλούν μεταβολές στην ψυχική, σωματική και νοητική κατάσταση των ανθρώπων και συνοδεύονται από ευχαρίστηση ή δυσαρέσκεια.

Newgrange η Ελληνική πλευρά της Ιρλανδίας

Το Newgrange είναι ένα προϊστορικό μνημείο που βρίσκεται στην κομητεία Meath , στην ανατολική πλευρά της Ιρλανδίας , περίπου ένα χιλιόμετρο βόρεια του ποταμού Boyne .

Χτίστηκε γύρω στο 3200 π.Χ. κατά τη διάρκεια της την Νεολιθική περίοδο.

Το Newgrange είναι επίσης μεγαλύτερο από το Stonehenge και τις μεγάλες πυραμίδες της Γκίζας.

Σήμερα, το Newgrange είναι ένα δημοφιλές τουριστικό μέρος, και σύμφωνα με τον αρχαιολόγο Colin Renfrew, είναι το μεγάλο εθνικό μνημείο της Ιρλανδίας και αναγνωρίζεται επίσης ως μία από τις σημαντικότερες μεγαλιθικές κατασκευές στην Ευρώπη.

Διαβάστε όμως τα ιρλανδικά κείμενα «Lebor Gabola Eren» (Βιβλίο Εισβολών στην Ιρλανδία), «Leborna Huidres» (Βιβλίο του Ντύν Κάου), το βιβλίο του Λένστερ κ.λπ. – τα όποια διεσώθησαν σε χειρόγραφα του 11ου αι. μ.Χ. τι αναφέρουν.

Όταν ο πρωτότοκος γιος του Μιλτιάδη πολέμησε εναντίον του

Ο Μιλτιάδης ο νεότερος, ο Αθηναίος στρατηγός που σχεδίασε την τακτική των Ελλήνων στη μάχη του Μαραθώνα, είχε τρία παιδιά, τον Μητίοχο, τον Κίμωνα και την Ελπινίκη. Ο Κίμων ο δευτερότοκος γιος του, αναδείχθηκε σε στρατιωτικό ηγέτη της Αθήνας, την περίοδο της μεγάλης της ακμής. Για πολλούς μελετητές της Αθήνας της κλασικής εποχής, ο Κίμων ήταν ο κορυφαίος στρατηγός της –πιο σημαντικός ακόμη και από τον ίδιο τον πατέρα του- και η Aθηναϊκή ηγεμονία στο Αιγαίο («Α΄Αθηναϊκή Συμμαχία»), δικό του έργο.

Έτσι, η μεγαλειώδης νίκη των Αθηναίων υπό τον Κίμωνα στον Ευρυμέδοντα ποταμό (περίπου 466 π.Χ.) εναντίον των Περσών, έθεσε οριστικό τέλος και στην ύστατη προσπάθειά τους να αντεπιτεθούν στην Ελλάδα και να εκδικηθούν τις ήττες της στρατιάς του Ξέρξη πάνω από μια δεκαετία πριν. Αξίζει να επισημάνουμε πως ο Κίμων έχασε τη ζωή του πολεμώντας για την ελευθερία της Κύπρου γύρω στο 450 π.Χ.

Οι σύμμαχοι της Τροίας

Οι εχθροί των Αχαιών ονομάζονται «Τρώες» και απαρτίζουν την δεύτερη σημαντική ενότητα πάνω στην οποία στηρίζεται το ομηρικό «ιστορικό» πλαίσιο και η αξιοπιστία της ομηρικής αφήγησης .

Η διερεύνηση της παρουσίας των Τρώων στο βορειοδυτικό άκρο της Μικράς Ασίας διέρχεται τόσο από την ερμηνεία των ευρημάτων που ήρθαν στο φως, στην συγκεκριμένη περιοχή, όσο και από την σύνθεση των πληροφοριών που αποτυπώνονται μέσα στην ελληνική, την λατινική γραμματεία και την μυθολογική παράδοση .

Η πρώτη επίσημη εμφάνιση του λαού των Τρώων, γίνεται στην ελληνική γραμματεία, στον Όμηρο, ο οποίος εισάγει για πρώτη φορά την συγκεκριμένη ονομασία για τον λαό που κατοικεί την πόλη της Τροίας και κάποια γειτονική περιοχή, την Ζέλεια, και είναι αυτός που αποτυπώνει την πρώτη «ιστορική» τους εικόνα περιγράφοντας τον λαό και τον πολιτισμό τους.

Γνωμικά Αρχαίων Ελλήνων Φιλοσόφων

Πλάτωνας (427-347 π. Χ)


● Θεός για τους συνετούς ανθρώπους είναι η συνείδηση, ενώ για τους μη συνετούς η ηδονή.
● Η συζήτηση που γίνεται μέσα στην ψυχή με τον εαυτό της ονομάστηκε διάνοια.
● Το θεμέλιο της σοφίας είναι η υπομονή.
● Όλο το χρυσάφι που βρίσκεται κάτω από τη γη και πάνω σ' αυτή, δεν αξίζει όσο η αρετή.
● Ο δίκαιος άνθρωπος διδάσκει το παιδί του να λέει την αλήθεια σ' όλη τη ζωή του.
● Πρέπει κανείς ν' αφήνει στα παιδιά του σαν κληρονομιά, πολλή ντροπή κι όχι χρυσάφι.
● Από τη δημοκρατία γεννιέται η τυραννία.

Το «Κύπελλο του Νέστορα» Αποδεικνύει Αυτό που μας Κρύβουν

Το κύπελλο χρονολογείται στους γεωμετρικούς χρόνους περίπου 750-700 π.Χ. και πιστεύεται ότι φτιάχτηκε σε εργαστήριο της Ρόδου. Σήμερα φυλάσσεται στο μουσείο Villa Arbusto στο χωριό Lacco Ameno, στο νησί της Ίσκιας, στην Ιταλία.
Στο νησί Ίσκια δημιουργήθηκε η πρώτη αποικία των αρχαίων Ελλήνων από αποίκους που προέρχονταν από τη Χαλκίδα, στο πρώτο μισό του 8ου αιώνα και ονομάστηκε Πιθηκούσα. Ξεκινώντας από κει ίδρυσαν στην απέναντι ακτή την Κύμη.
Οι Έλληνες άποικοι της ιταλικής Κύμης ( Cuma) ίδρυσαν στη συνέχεια την πόλη Παρθενόπη, με κέντρο το σημερινό κάστρο Όβο, για να ελέγχουν οι Κουμάνοι τον κόλπο της Νάπολης. Στη συνέχεια δημιουργήθηκε οικισμός με το όνομα Παλαιόπολη που εξελίχθηκε σε πόλη με το όνομα Νεάπολις.

Μεγάλη ανακάλυψη στη Βεργίνα – Στο φως πέντε νέοι βασιλικοί τάφοι

Πέντε νέους βασιλικούς τάφους με πλούσια διακόσμηση και σημαντικά κτερίσματα έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στη βασιλική νεκρόπολη των Αιγών.
Η ταφική συστάδα των Τημενιδών αποκαλύπτεται κομμάτι κομμάτι και τα νέα ευρήματα παρουσιάζονται σήμερα το απόγευμα από τη διευθύντρια της ΙΖ’ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Αγγελική Κοτταρίδη, κατά την πρώτη μέρα των εργασιών της 27ης Συνάντησης για το Αρχαιολογικό Έργο στη Μακεδονία και τη Θράκη, που γίνεται στη Θεσσαλονίκη.
Από τους πέντε τάφους, τρεις κιβωτιόσχημους και δύο μακεδονικούς, ξεχωρίζει ένας από την πρώτη ομάδα, που έχει μια μεγάλη υπόγεια αίθουσα με λευκούς τοίχους, διακοσμημένους με μια ζωγραφιστή γιρλάντα, με βλαστάρια, λουλούδια και φύλλα κισσού – το παλαιότερο και γι’ αυτό ιδιαίτερα σημαντικό δείγμα τοιχογραφίας που ξέρουμε για τη Μακεδονία.
Επίσης φέρει ένα κτιστό λίθινο θρανίο που περιτρέχει τους τοίχους και ξύλινη κλίνη διακοσμημένη με ελεφαντόδοντο και κεχριμπάρια από την οποία σώθηκαν αρκετά ίχνη.

Οι Θεότητες της σελήνης - Θωθ

Ο Θωθ ή και Θωτ ή και Τωθ [2] υπήρξε ένας από τους πλέον δημοφιλείς θεούς της αιγυπτιακής θρησκείας. Ήταν θεότητα της Σελήνης και της Σοφίας. Οι αρχαίοι Έλληνες τον προσδιόρισαν ως τον Ερμή τον Τρισμέγιστο.

Ιδιότητες
Στις αρχέγονες περιόδους του αιγυπτιακού πολιτισμού ήταν θεός της Σελήνης και από το σεληνιακό συσχετισμό του λέγεται ότι αντλεί την πολυμορφία του, καθώς εκφράζεται με πολλά και διαφορετικά πρόσωπα. ..


Όπως η Σελήνη αντλεί το φως της από τον Ήλιο, έτσι και ο Θωθ αντλούσε ένα μεγάλο μέρος της εξουσίας του από τον ηλιακό θεό Ρα, όντας γραφέας και σύμβουλός του. Στην πραγματικότητα, τόσο σημαντικές ήταν οι φάσεις της Σελήνης για τους ρυθμούς της αιγυπτιακής ζωής, ώστε ο Θωθ θεωρήθηκε αρχή της κοσμικής τάξης, καθώς και των θρησκευτικών και κοινωνικών ιδρυμάτων. Ήταν παρών σχεδόν σε κάθε όψη λατρείας στους ναούς, στην απονομή δικαιοσύνης και στις μαγικές τέχνες, με τις οποίες σχετιζόταν ιδιαιτέρως.

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος O καλλιτέχνης που ο Πικάσο αποκαλούσε πατέρα

Για τον Πικάσο ήταν ο «πατέρας» του, ενώ για τον Βελάσκεθ ο μεγάλος «εμπνευστής», η στιγμή εκείνη που η βυζαντινή παράδοση άγγιξε τον πρώιμο ευρωπαϊκό εξπρεσιονισμό.
Στα μέσα του 16ου αιώνα, ακόμα εν μέσω ενός σκοτεινού ελληνικού Μεσαίωνα, στο μικρό χωριό Φόδελε της Κρήτης, λίγα χιλιόμετρα έξω από τον Χάνδακα, το σημερινό Ηράκλειο, έρχεται στον κόσμο ο πιο σημαντικός καλλιτέχνης που γέννησε ποτέ η Ελλάδα.
Η λαμπερή εκείνη στιγμή που η βυζαντινή τεχνοτροπία συνάντησε την μανιέρα της ισπανικής μανιέρας και τα δύο τους πλέον μαζί, ενώθηκαν με την πρωτοπορία του πρώιμου ευρωπαϊκού εξπρεσιονισμού. Ο Πικάσο τον αποκάλούσε «ο πατέρας μου», ενώ ο μεγάλος ισπανός Βελάσκεθ δήλωνε ότι σε αυτόν βρήκε την «έμπνευση» του.

Αναγνωρίστηκαν επίσημα οι Καλάς ως απογόνοι των Ελλήνων στρατιωτών του Μ.Αλεξάνδρου

Ο Ελληνισμός «ακούγεται» και πάλι στα βάθη της Ασίας καθώς οι πακιστανικές αρχές αναγνώρισαν την περιβόητη φυλή των Καλάς ως απογόνους των στρατιωτών του Μεγάλου Αλεξάνδρου!

Πακιστανικό δικαστήριο διέταξε τις αρχές να καταμετρήσουν ξεχωριστά, κατά τη διάρκεια της απογραφής του πληθυσμού, την κοινότητα που θεωρείται ότι είναι απόγονοι των πολεμιστών του ξακουστού Έλληνα, Μεγάλου Αλεξάνδρου, γράφει, σήμερα, το αλβανικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων (ata.gov.al) και δημοσιεύει το αξιόπιστο Βαλκανικό Περισκόπιο

Οι Καλάς (Kalash ή Kalasha) είναι μια κοινότητα 4.000 κατοίκων που ζούν στις ορεινές περιοχές κοντά στα σύνορα με το Αφγανιστάν, διατηρούν τα πολιτιστικά και θρησκευτικά ήθη και διαχωρίζονται από τους εντόπιους μουσουλμάνους.

Bρέθηκε σημαντικός τάφος αρχαίου Έλληνα βασιλέως

Ένας πολύ σημαντικός τάφος αρχαίου Έλληνας βασιλέως φαίνεται πως έχει ταυτοποιηθεί από τον αρχιτέκτονα στο Τμήμα Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού της Ελλάδας, Μιχάλη Λεφαντζή, σε συνεργασία με τον αναπληρωτή καθηγητή Αρχαίας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, Θεόδωρο Μαυρογιάννη και πρόκειται για την τελευταία κατοικία του Πτολεμαίου Ευπάτωρα!

Πρόκειται για τον Θάλαμο 8 στους Τάφους των Βασιλέων στην Πάφο (νεκροταφείο της Πτολεμαϊκής περιόδου), ο οποίος, σύμφωνα με την αρχιτεκτονική μελέτη του συγκεκριμένου χώρου από τον κ. Λεφατζή και την ιστορική τεκμηρίωση από τον κ. Μαυρογιάννη αφορά το μαυσωλείο του Πτολεμαίου Ευπάτωρα (166-152 π.Χ.).

H φυλή του Δαν

Κάποιες θεωρίες συνδέουν τους Δανίτες με το μυστηριώδες βασίλειο Ντανούνα - Μια άλλη θεωρία λέει πως Δαναοί, Δανίτες, Ντενιέν και Ντανούνα ήταν ένα και το αυτό.

Μια άγνωστη μέχρι σήμερα φυλή ήρθε στο φως αποκαλούμενη ως η «φυλή του Δαν» φέρνοντας μαζί της σπάνιο αρχαιολογικό «θησαυρό».

Σύμφωνα με τη «Γένεση» ο Δαν ήταν ένας από τους 12 γιους του Ιακώβ, με μητέρα τη Βαλά. Ο ίδιος και η φυλή του δεν είναι από τους μεγάλους «πρωταγωνιστές» της Παλαιάς Διαθήκης, ωστόσο, σύμφωνα με γραφόμενα, φαίνεται ότι η εν λόγω φυλή του Ισραήλ ήταν μια υπολογίσιμη δύναμη, ίσως και η δεύτερη μεγαλύτερη κάποια στιγμή.

Η ζωή και τα ταξίδια του Πυθαγόρα

Ένα από τα θέματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, που αποτελούν από τα πιο ενδιαφέροντα αντικείμενα έρευνας των σύγχρονων ερευνητών, είναι χωρίς αμφιβολία η ζωή και η διδασκαλία του Πυθαγόρα, του πρώτου φιλοσόφου.

Ο Διογένης Λαέρτιος αποτελεί μία από τις ελάχιστες πηγές που διαθέτουμε σήμερα, από την οποία μπορούμε να αντλήσουμε κάποια σίγουρα και αξιόπιστα στοιχεία, τα οποία μας επιτρέπουν να γνωρίσουμε σημαντικά στοιχεία από την προσωπική του ζωή.

Ας παρακολουθήσουμε το αρχαίο κείμενο, με τα απαραίτητα σχόλια:

νέος δ' ὢν καὶ φιλομαθὴς ἀπεδήμησε τῆς πατρίδος καὶ πάσας ἐμυήθη τάς θ' Ἑλληνικὰς καὶ βαρβάρους τελετάς.

Αύως - Ελληνική Μυθολογία


Η Ηώς (αρχ. Έως ή Αύως), στην Ελληνική Μυθολογία ήταν η θεότητα-προσωποποίηση της αυγής, κόρη του Τιτάνα Υπερίωνα και της Τιτανίδας Θείας, και επομένως αδελφή του Ήλιου, του οποίου προηγείται κάθε μέρα στο ουράνιο ταξίδι του, και της Σελήνης.

Κατ΄ άλλη παράδοση ήταν κόρη της Ευρυφάεσσας (χαρακτηριστικό επίθετο της Ηούς) ή του Ηλίου (γενόμενος πατέρας εξ αδελφού) και της Ευφροσύνης (άλλο όνομα της Νύκτας).

Με τον Αστραίο (προσωποποίηση του έναστρου ουρανού) απέκτησε τους πολυάριθμους αστέρες, τον Εωσφόρο (Αυγερινό) και τους τέσσερις κύριους ανέμους Αργέστη, Βορέα, Ζέφυρο και Νότο (προσωποποιήσεις κυρίων διευθύνσεων), και μία κόρη την Δίκη.

Όπλα στην αρχαία Ελλάδα

Στην αρχαία Ελλάδα εκτός από τον Άρη τον Θεό του πολέμου έχουμε και όλους τους άλλους λίγο πολύ να παίρνουν μέρος σε μάχες. Ο Ήφαιστος αναλάμβανε συνήθως τον εξοπλισμό τους. Μεταξύ όλου του άλλου θεϊκού και κάποιες φορές και ανθρώπινου οπλισμού, έφτιαχνε και τους κεραυνούς του Δία. Παράξενη σύμπτωση είναι ότι κάποια αγάλματα του Δία παρουσιάζουν τον κεραυνό που κρατάει να μοιάζει σε σχήμα και μέγεθος με σύγχρονη ρουκέτα.

Μιας λοιπόν που η εξουσία και τα όπλα πήγαιναν πάντα μαζί, δεν ήταν δύσκολο να βρεθούν τα χρήματα και η πειθώ που θα βοηθούσαν τους επιστήμονες της εποχής να ασχοληθούν με την βελτίωση και εξέλιξη του οπλισμού του στρατού.

Ἡ Σφίγξ - Αρχαία Ελληνική Μυθολογία

Κόρη τῆς Ἔχιδνας καὶ τοῦ Τυφῶνος καὶ προϊὸν αἰμομιξίας, ἡ Σφίγξ ἀποτελεῖ τὸ τερατῶδες πρότυπο τῶν ἀδυναμιῶν καὶ τῶν ὑπερβολῶν τοῦ ἑαυτοῦ μας. Εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ πιὸ σύνθετα σύμβολα τῆς Ἑλληνικῆς μυθολογίας, καθὼς παρουσιάζει τέσσερις μορφές:

α) Κεφαλὴ παρθένου (δηλ. νεαροῦ κοριτσιοῦ)
β) Στῆθος καὶ φτερὰ πτηνοῦ
γ) Σῶμα λέοντος
δ) Οὐρὰ ὄφεως

Ὁ ἀριθμὸς 4 εἶναι ὁ ἀριθμὸς τῶν τεσσάρων στοιχείων ποὺ συγκροτοῦν τὸν ὁρατὸ κόσμο, μόνο ποὺ στὴν περίπτωση τῆς Σφιγγός βρίσκονται σὲ πλήρη ἀστάθεια.

Το έθιμο της αιώρας (κούνιας)

Ποιος από τους παλιούς τις θυμάται; Και ποιος από τους νεότερους τις έχει γνωρίσει ; Κι όμως πριν από λίγες δεκαετίες οι κούνιες αποτελούσαν μια από τις σημαντικότερες κοινωνικές εκδηλώσεις ,που έδιναν στους νέους την ευκαιρία να συναντηθούν, να γνωριστούν, ν’ αγαπηθούν. Δεν είναι μάλιστα λίγοι εκείνοι που τις συγκαταλέγουν μαζί με τα αποκριάτικα δρώμενα, τα νυχτέρια και τον κλήδονα στις εκδηλώσεις σεξουαλικής εκτόνωσης ,στις οποίες με τραγούδια, υπονοούμενα και ανέκδοτα διοχετευόταν ακίνδυνα η καταπιεσμένη σεξουαλικότητα.