Σε μεγάλη αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου στην Ελλάδα αναμένεται να οδηγήσουν οι ελλείψεις που σημειώνονται στον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς εξαιτίας της κατανάλωσης ρεκόρ και της προσπάθειας να εισαχθούν με τη διαδικασία του επείγοντος (Επείγουσα κλήση υποβολής προσφορών για την προμήθεια ΥΦΑ) φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου της Ρεβυθούσας με τανκερ LNG. Και αυτό, διότι την τρέχουσα περίοδο τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς φυσικού αερίου δεν επαρκούν για να καλύψουν την μεγάλη ζήτηση από την ενεργοβόρα παγκόσμια οικονομία ειδικά μετά την αποκλιμάκωση της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας στον απόηχο του ατυχήματος της Φουκουσίμα.
Έτσι γεννάται έντονος προβληματισμός για το αν και σε τι τιμές θα κατορθώσουν ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ να βρουν -όπως ζήτησαν με επείγουσα πρόσκλησή τους για προσφορές το Σάββατο- φορτίο υγροποιημένου αερίου έως αύριο Τετάρτη. Από την αρχή της χρονιάς η ζήτηση για φυσικό αέριο βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα για τη χώρα, καθώς από την 9η Ιανουαρίου και μετά, διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στα 16.800.000 κυβικά μέτρα αερίου ημερησίως (194.000 μεγαβατώρες).
Η σημαντική αυτή αύξηση της ζήτησης, συνέπεσε χρονικά με δύο περιόδους σημαντικής μείωσης ή και διακοπής της ροής προς τη χώρα του φυσικού αερίου μέσω της διασύνδεσης του Ελληνικού Συστήματος με την Τουρκία, καθώς και με μία χρονική περίοδο όπου μειώθηκε ταυτόχρονα, η παροχή αερίου και από την αντίστοιχη διασύνδεση του Ελληνικού Συστήματος με την Βουλγαρία. Οι διακοπές ή οι μειώσεις αυτές, οφείλονται στις πολύ άσχημες κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν εδώ και καιρό σε όλη την ευρύτερη περιοχή της βορειοανατολικής και κεντρικής Ευρώπης.
Ζητά τώρα η Ελλάδα να βρει φορτία μέσα σε λίγα 24ωρα τη στιγμή που υπάρχουν παγκοσμίως μόλις 374 πλοία που μπορούν να κάνουν αυτή τη δουλειά, αριθμός ελάχιστος σε σχέση με τη ζήτηση.
Η συντριπτική πλειοψηφία των πλοίων αυτών είναι δε χρονοναυλωμένα με μακροχρόνιες συμβάσεις σε μεγάλες ενεργειακές επιχειρήσεις και η εύρεση ελεύθερου πλοίου αποτελεί αποστολή πρακτικά αδύνατη, σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς. Ακόμα όμως και στην περίπτωση που βρεθεί πλοίο, θα πρέπει να σημειωθεί πως τα ημερήσια ναύλα του είναι υπό φυσιολογικές συνθήκες της τάξης των 150.000 δολαρίων και υπό συνθήκες πανικού στην spot αγορά μπορεί να αυξάνονται κατά μερικές δεκάδες χιλιάδες δολάρια ακόμα. Τα αυξημένα αυτά μεταφορικά κόστη που υπό την επείγουσα διαδικασία που υιοθέτησε εξ ανάγκης η χώρα μπορεί να είναι ακόμα υψηλότερα, θα περάσουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στον τελικό καταναλωτή.
«Η προμήθεια φυσικού αερίου είναι μια διαδικασία η οποία δε θα πρέπει να εξαρτάται από την εύρεση spot φορτίου, καθώς οι τιμές είναι ιδιαίτερα υψηλές στη spot αγορά, λόγω και της προσπάθειας της Ιαπωνίας να τραβήξει φορτία από τον Ατλαντικό, και η άμεση παράδοση του, εντός 2-3 ημερών, είναι σχεδόν αδύνατη ακόμα και αν το προμηθευτεί κανείς από κάποια κοντινή αγορά όπως αυτή της Ρωσίας» τονίζει μιλώντας στο Capital.gr ο Νικόλας Παπαντωνόπουλος ειδικός στην αγορά των δεξαμενόπλοιων του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal.
Με την προθεσμία που έχει δώσει η ΔΕΣΦΑ για εισαγωγή 30.000κυβικών μέτρων να λήγει την Τετάρτη στις 8 .00 το πρωί μένει να εξακριβωθεί το πόσο θα κοστίσει και το εάν θα παραδοθεί τελικά το φορτίο. Επιπλέον τίθεται πλέον με έμφαση το ζήτημα της αύξησης των υποδομών για την αποθήκευση αερίου στην Ελλάδα αλλά και της διασφάλισης ομαλής και σε προσιτά κόστη ροής αερίου προς την χώρα ακόμα και σε περιόδους αυξημένης ζήτησης.
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου