Κυριακή 26 Ιουλίου 2015

Η Υπηρεσία Φάρων του Πολεμικού Ναυτικού.....μια παλιά υπηρεσία με μεγάλη προσφορά


Το έμβλημα της ΥΦ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Μέχρι σήμερα  δεν είναι απόλυτα ξεκαθαρισμένο το πότε άρχισε να λειτουργεί η Υπηρεσία Φάρων (ΥΦ) του Πολεμικού μας Ναυτικού…..είναι όμως ξεκάθαρο, το ότι μέχρι το 1887 υπήρχε ΥΦ που υπαγόταν και στο υπουργείο  Εσωτερικών αλλά και στο υπουργείο Ναυτικών, με μοναδικό αντικείμενο τη διοίκηση του προσωπικού και τον ανεφοδιασμό των φάρων.....Κι επειδή αυτό το μπέρδεμα των αρμοδιοτήτων σε δύο υπουργεία –φαινόμενο συχνό στην Ελληνική πραγματικότητα- είχε συνέπεια την κακή λειτουργία του φαρικού δικτύου…..ο τότε υπουργός Ναυτικών Γεώργιος Θεοτόκης (Κέρκυρα 1844 –  Αθήνα 1916, τέσσερις φορές πρωθυπουργός, ο πρωθυπουργός του Μακεδονικού Αγώνα) 
 συγκρότησε επιτροπή για το θέμα…..και τελικά ψηφίστηκε νόμος σύμφωνα με τον οποίο, η ΥΦ σαν ανεξάρτητη υπηρεσία θα ανήκε πλέον –απ’  το 1887- μόνο στο υπουργείο Ναυτικών. Αργότερα, το 1910 η ΥΦ συγχωνεύτηκε με την Υδρογραφική Υπηρεσία…..και τελικά το 1912 ανεξαρτητοποιήθηκε και υπάχθηκε  απευθείας στον υπουργό Ναυτικών, διότι οι τεχνολογικές εξελίξεις στη ναυτιλιακή σήμανση απαιτούσαν εξειδικευμένο προσωπικό. Έως το 1940 η ΥΦ στεγαζόταν στο υπουργείο Ναυτικών…..απ’ το 1947 έως το 1957 μεταστεγάστηκε στο κτίριο του Ταμείου Εθνικού Στόλου στην Αθήνα κι απ’  το 1957 μεταφέρθηκε στη Φαρική Βάση όπου στεγάζεται μέχρι και σήμερα.

Τα Φαρόπλοια (ΠΦΑ)…..
H συντήρηση όλων των Ελληνικών φάρων -επιτηρούμενων και αυτόματων-  πραγματοποιείται μια φορά τον χρόνο και σε  προκαθορισμένα δρομολόγια των πλοίων Φαρικών Αποστολών.....που είναι τα παρακάτω,
1. Το φαρόπλοιο ΚΑΡΑΒΟΓΙΑΝΝΟΣ (Α-479) που επιχειρεί απ’ τον Μάρτιο έως και τον Νοέμβριο…..η ναυπήγηση και ο σχεδιασμός της κατασκευής του εκπονήθηκαν απ’ το ΓΕΝ…..η παραλαβή του πραγματοποιήθηκε στο Πέραμα στις 17 Μαρτίου του 1976, επανδρώθηκε άμεσα και  κατέπλευσε στην ακτή Θεμιστοκλέους, στον Πειραιά…..Το καλοκαίρι του 2003 η βάση του πλοίου μεταφέρθηκε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας,απ’ όπου επιχειρεί έως και σήμερα. Το πλοίο «βαφτίστηκε» για να τιμήσει τον Μωραΐτη πυρπολητή του ’21 Ιωάννη Θεοφιλόπουλο ή Τσάκαλο ή Καραβογιάννη (1790-1885).....Για την ιστορία σύντροφοι, ο ΚΑΡΑΒΟΓΙΑΝΝΟΣ (Α-479) αντικατέστησε το φαρόπλοιο ΩΡΙΩΝ Ι -πρώην ΚΑΡΠΟΒΑΣ, πρώην BOURGNEUF, πρώην HEERENVEEN- που εντάχθηκε στον Ελληνικό στόλο το 1930 και βυθίστηκε –ενώ το χρησιμοποιούσαν οι Γερμανοί-  στις 9 Αυγούστου 1944 έξω απ’ τη Σάμο απ’ Υ/Β ΠΙΠΙΝΟΣ (Υ-8).
2. Η κορβέτα WARTURTIVA που ναυπηγήθηκε το 1850, μετασκευάστηκε σε πλοίο ανεφοδιασμού φάρων, ονομάσθηκε  ΛΥΚΟΥΔΗΣ  (Α-481), εντάχθηκε στον Ελληνικό στόλο στις 5 Μαρτίου 1950, επιχείρησε και τελικά παροπλίστηκε στις 14 Ιουνίου 1973. Αντικαταστάθηκε απ’ το συνονόματο του φαρόπλοιο ΛΥΚΟΥΔΗΣ  (Α-481), με απόφαση, σχεδιασμό και υλοποίηση  του ΓΕΝ, παραλήφθηκε στο Πέραμα στις 2 Ιανουαρίου του 1976 κι επιχειρεί ανελλιπώς στις Ελληνικές θάλασσες.

 
Η αποστολή και το έργο της Υπηρεσίας φάρων…..
Αν αναλογιστούμε το ανάπτυγμα των ακτών της πατρίδας μας, το πλήθος των νησιών, των νησίδων και των βραχονησίδων, των κόλπων και των στενών, των λιμανιών, των όρμων και των αγκυροβολίων, την τουριστική αξιοποίηση της χώρας μας και την εξαιρετικά μεγάλη ναυτιλιακή κίνηση λόγω της γεωγραφικής της θέσης μπορούμε να καταλάβουμε την έκταση και τη σπουδαιότητα της αποστολής της…..γιατί παρά τον εκσυγχρονισμό των μέσων ναυσιπλοΐας οι φάροι παραμένουν σημαντικά ναυτιλιακά βοηθήματα, όπως άλλωστε  φαίνεται από τη συνεχή υποβολή αιτημάτων στην Υ/Φ για εγκατάσταση νέων φάρων και φωτοσημαντήρων, αλλά  και για συνεχή βελτίωση του Ελληνικού φαρικού δικτύου.
Κι απ’ τα παραπάνω γίνεται άμεσα κατανοητό το τεράστιο κοινωνικό έργο της, που με δυο κουβέντες συνοψίζεται στα εξής,  
Η Υ/Φ συντελεί αποφασιστικά στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, προφυλάσσει ανθρώπινες ζωές και κάθε είδους καράβια, αφού τα οδηγεί σε πορείες σωστές  και είναι παράγοντας καθοριστικός για την ασφαλή τους προσέγγιση στα λιμάνια…..δεν είναι τυχαίο σύντροφοι, το ότι για κάθε ναυτικό, «φάρος» σημαίνει ελπίδα, σημαίνει αισιοδοξία και ασφάλεια της ρότας του
ΠΗΓΗ : http://mvgatos.blogspot.gr/2011/09/blog-post_01.html

Δεν υπάρχουν σχόλια: