Σε διαδικασία αναβάθμισης μπαίνει το Ελληνικό Σύστημα Δορυφορικού Εντοπισμού για
αποστολές έρευνας και διάσωσης, μετά τη σημερινή υπογραφή της σύμβασης
για την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού, ώστε η Ελλάδα να μπορεί να
συμμετέχει ενεργά στο νέο σύστημα λήψης και διανομής συναγερμών
κινδύνου, που βασίζεται σε δορυφόρους μέσης τροχιάς (Medium Earth Orbit
Satellites for Search and Rescue/MEOSAR).
Το έργο αφορά στον εκσυγχρονισμό-αναβάθμιση του Ελληνικού Κέντρου Ελέγχου Αποστολών (ΕΚΕΑ), το οποίο αποτελεί το εθνικό κέντρο λήψης και διανομής δορυφορικών σημάτων κινδύνου του συστήματος COSPAS-SARSAT.
Το ΕΚΕΑ διασφαλίζει την αυτονομία της χώρας σε ό,τι αφορά στη λήψη των συναγερμών κινδύνου που προέρχονται από ραδιοφάρους πλοίων, αεροσκαφών και προσώπων και την άμεση ενεργοποίηση των υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης (Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης-Ε.Κ.Σ.Ε.Δ. και το Συντονιστικό-Επιχειρησιακό Κέντρο Υπηρεσιών του Πυροσβεστικού Σώματος-199).
Πρόκειται για έργο που ξεκίνησε στις 15 Δεκεμβρίου 2016, με την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης προς την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης (ΕΥΔ) του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη (ΥΜΕΠΕΡΑΑ)» του ΕΣΠΑ 2014-2020, ενώ η σχετική απόφαση ένταξης εκδόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2017.
Στη συνέχεια καταρτίστηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές σε συνεργασία με την Πολεμική Αεροπορία, ενώ στις 29 Αυγούστου 2017 προκηρύχθηκε ηλεκτρονικός, ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός και στις 11 Ιουλίου το έργο κατακυρώθηκε στην εταιρεία «EMS Technologies Canada Limited», έναντι συμβατικού τιμήματος 5.384.624,36€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
Το σύστημα που θα εγκατασταθεί περιλαμβάνει οκτώ κεραίες λήψης
σημάτων δορυφόρων, τον απαραίτητο εξοπλισμού του κέντρου λήψης και
διανομής δορυφορικών σημάτων κινδύνου (εξυπηρετητές, σταθμοί εργασίας,
δικτυακός και μηχανογραφικός εξοπλισμός κλπ), τρία τερματικά διαχείρισης
περιστατικών Έρευνας και Διάσωσης (Rescue Control Systems/RCSs) και τις
απαραίτητες υπηρεσίες εγκατάστασης, παραμετροποίησης, εκπαίδευσης,
τεχνικής υποστήριξης, καθώς και την εγγυημένη λειτουργία του συστήματος
για χρονικό διάστημα επτά ετών.
Η εγκατάσταση των δορυφορικών κεραιών αρχίζει άμεσα και θα πραγματοποιηθεί σε χώρους της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ ο εξοπλισμός διαχείρισης και εποπτείας θα εγκατασταθεί στο Αρχηγείο του Λιμενικού, στον Πειραιά. Το έργο θα παραδοθεί σε εννέα μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Το νέο σύστημα θα παρέχει ακριβέστερο (ως προς το γεωγραφικό στίγμα) και ταχύτερο (εντός 15 λεπτών με τάση εκμηδενισμού) εντοπισμό της θέσης των σημάτων κινδύνου, σε σχέση με την απόδοση και λειτουργία του υφιστάμενου συστήματος, το οποίο είναι από 20 λεπτά έως 2,5 ώρες.
Η Ελλάδα θα επιτύχει αμεσότερη ενεργοποίηση των επιχειρησιακών μέσων για αποστολές έρευνας και διάσωσης, σε περίπτωση εκπομπής σήματος κινδύνου από ραδιοφάρους ένδειξης θέσης κινδύνου, ενώ παράλληλα αναμένεται να αυξηθεί η πιθανότητα έγκαιρης διάσωσης προσώπων που κινδυνεύουν για το σύνολο των μετακινούμενων σε ξηρά, θάλασσα και αέρα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η εγκατάσταση και λειτουργία του νέου συστήματος, σε συνδυασμό με άλλες δράσεις που έχει σχεδιάσει και υλοποιεί το υπουργείο, όπως πχ η πρόσφατα υποβληθείσα πρόταση χρηματοδότησης στο ΕΣΠΑ για την προμήθεια συστήματος επικοινωνιών για την έρευνα-διάσωση και την ασφάλεια ναυσιπλοΐας, «θα συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη, στον εκσυγχρονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης και στην ισχυροποίηση του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ και της χώρας μας εν γένει στο αντικείμενο της Έρευνας και Διάσωσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη».
Τη σχετική σύμβαση υπέγραψαν σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, και ο Mehrez Hached, διευθυντής τομέα Συστημάτων Παρακολούθησης, Έρευνας και Διάσωσης της εταιρείας EMS Technologies Canada Ltd, παρουσία, μεταξύ άλλων, του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας, Διονύση Τεμπονέρα, του Αρχηγού του Λιμενικού, αντιναύαρχου Σταμάτη Ράπτη, του Α΄ υπαρχηγού, αντιναύαρχου Θεόδωρου Κλιάρη, και του διευθυντή Α΄ Κλάδου του Λιμενικού, υποναύαρχου Ιωάννη Αργυρίου.
Το έργο αφορά στον εκσυγχρονισμό-αναβάθμιση του Ελληνικού Κέντρου Ελέγχου Αποστολών (ΕΚΕΑ), το οποίο αποτελεί το εθνικό κέντρο λήψης και διανομής δορυφορικών σημάτων κινδύνου του συστήματος COSPAS-SARSAT.
Το ΕΚΕΑ διασφαλίζει την αυτονομία της χώρας σε ό,τι αφορά στη λήψη των συναγερμών κινδύνου που προέρχονται από ραδιοφάρους πλοίων, αεροσκαφών και προσώπων και την άμεση ενεργοποίηση των υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης (Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης-Ε.Κ.Σ.Ε.Δ. και το Συντονιστικό-Επιχειρησιακό Κέντρο Υπηρεσιών του Πυροσβεστικού Σώματος-199).
Πρόκειται για έργο που ξεκίνησε στις 15 Δεκεμβρίου 2016, με την υποβολή της αίτησης χρηματοδότησης προς την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης (ΕΥΔ) του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη (ΥΜΕΠΕΡΑΑ)» του ΕΣΠΑ 2014-2020, ενώ η σχετική απόφαση ένταξης εκδόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου 2017.
Στη συνέχεια καταρτίστηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές σε συνεργασία με την Πολεμική Αεροπορία, ενώ στις 29 Αυγούστου 2017 προκηρύχθηκε ηλεκτρονικός, ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός και στις 11 Ιουλίου το έργο κατακυρώθηκε στην εταιρεία «EMS Technologies Canada Limited», έναντι συμβατικού τιμήματος 5.384.624,36€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
Η εγκατάσταση των δορυφορικών κεραιών αρχίζει άμεσα και θα πραγματοποιηθεί σε χώρους της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ ο εξοπλισμός διαχείρισης και εποπτείας θα εγκατασταθεί στο Αρχηγείο του Λιμενικού, στον Πειραιά. Το έργο θα παραδοθεί σε εννέα μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Το νέο σύστημα θα παρέχει ακριβέστερο (ως προς το γεωγραφικό στίγμα) και ταχύτερο (εντός 15 λεπτών με τάση εκμηδενισμού) εντοπισμό της θέσης των σημάτων κινδύνου, σε σχέση με την απόδοση και λειτουργία του υφιστάμενου συστήματος, το οποίο είναι από 20 λεπτά έως 2,5 ώρες.
Η Ελλάδα θα επιτύχει αμεσότερη ενεργοποίηση των επιχειρησιακών μέσων για αποστολές έρευνας και διάσωσης, σε περίπτωση εκπομπής σήματος κινδύνου από ραδιοφάρους ένδειξης θέσης κινδύνου, ενώ παράλληλα αναμένεται να αυξηθεί η πιθανότητα έγκαιρης διάσωσης προσώπων που κινδυνεύουν για το σύνολο των μετακινούμενων σε ξηρά, θάλασσα και αέρα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η εγκατάσταση και λειτουργία του νέου συστήματος, σε συνδυασμό με άλλες δράσεις που έχει σχεδιάσει και υλοποιεί το υπουργείο, όπως πχ η πρόσφατα υποβληθείσα πρόταση χρηματοδότησης στο ΕΣΠΑ για την προμήθεια συστήματος επικοινωνιών για την έρευνα-διάσωση και την ασφάλεια ναυσιπλοΐας, «θα συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη, στον εκσυγχρονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης και στην ισχυροποίηση του ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ και της χώρας μας εν γένει στο αντικείμενο της Έρευνας και Διάσωσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη».
Τη σχετική σύμβαση υπέγραψαν σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, και ο Mehrez Hached, διευθυντής τομέα Συστημάτων Παρακολούθησης, Έρευνας και Διάσωσης της εταιρείας EMS Technologies Canada Ltd, παρουσία, μεταξύ άλλων, του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας, Διονύση Τεμπονέρα, του Αρχηγού του Λιμενικού, αντιναύαρχου Σταμάτη Ράπτη, του Α΄ υπαρχηγού, αντιναύαρχου Θεόδωρου Κλιάρη, και του διευθυντή Α΄ Κλάδου του Λιμενικού, υποναύαρχου Ιωάννη Αργυρίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου